? ??????????????Punk Skulls (Animated)? ????? ?? ???Rating: 4.9 (48 Ratings)??134 Grabs Today. 22128 Total
Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ????5?? ?????????????????????????????????The Best Thing? ????? ?? ???Rating: 4.9 (27 Ratings)??131 Grabs Today. 25067 Total Grabs. ????? BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Tuesday 9 June 2009

jodoh!


hye...mlm2 ni teringat kat kenangan2 lama...perghhhhhhhhhhhhh....

sudah la...biarkan ia pergi...jauhhhhhhhhhhhhhhh2.....



Tidak,Jodoh tiada kaitan dengan keturunan.Hanya belum sampai masanya. Iabagai menanti jambatan untuk keseberang. Kalau panjang jambatannyajauhlah perjalanan kita. Ada orgjodohnya cepat sebab jambatannyasingkat. Usia 25 tahun rasanya belumlahterlalu lewat. Dan usia 35 tahunbelum apa2 kalau sepanjang usia itutelah digunakan untuk membinakecemerlangan. Nyatakanlah perasaan dankeinginan anda itu dalam doa2lewat sembahyang. Allah mendengar.



Wanita baik untuk lelaki yang baik,sebaliknya wanita jahat untuk lelakiyang jahat. Biar lambat jodoh asalkanmendapat Mr Right dan biar seorangdiri drpd menjadi mangsa lelaki yangtidak beriman kemudian nanti.Memang kita mudah tersilap mentafsirkehidupan ini. Kita selalu sangka,aku pasti bahagia kalau mendapat ini.


Hakikatnya, apabila kita benar2mendapat apa yang kita inginkan itu, iajuga dtg bersama masalah.Kita selalu melihat org memandu keretamewah dan terdetiklah di hati kita,bahagianya org itu. Hakikatnya apabila kita sendiri telah memiliki kereta mewah kita ditimpa pelbagai kerenah.Tidak mustahil pula org yang memandukereta mewah(walaupun sebenarnya takmewah) terpaksa membayar lebihtatkala berhenti untuk membeli durianditepi jalan. Orang lain membeli dengan harga biasa, dia terpaksamembayar berlipat ganda.


Ketika anda terperangkap dalamkesesakanjalan raya, motosikalmencelah-celah hingga mampu berada jauhdi hadapan. Anda pun mengeluh,alangkah baiknya kalau aku hanyamenunggang sebuah motosikal seperti itudan cepat sampai ke tempat yang dituju.Padahal si penunggang motosikalmungkin sedang memikirkan bilakah diaakan memandu kereta di tgh2 bandarraya.Bukan semua yang anda sangkamembahagiakan itu benar2 membahagiakan.Bahagianya mungkin ada tapi deritanyajuga datang sama. Semua benda, pastiada baik buruknya.


Demikian juga perkahwinan. Ia baiksebabia dibenarkan oleh agama, sunnahNabi, sebagai saluran yang betul untukmelepaskan shahwat di sampingmembina sahsiah dan sebagainya, tapi iajuga buruk sebab ramai org yangberkahwin hidupnya semakin tidakterurus.Ramai orang menempah neraka sebaiksahaja melangkahkan kaki ke alamberumahtangga. Bukankah dengan ijab danKabul selain menghalalkan hubungankelamin, tanggungjawab yang terpaksadipikul juga turut banyak? Bukankahapabila anda gagal melaksanakannya,andamembina dosa seterusnya jambatanke neraka?Berapa ramaikah yang menyesaliperkahwinan masing2 padahal dahulunyamereka bermati-matian membina janji,memupuk cinta kasih malah ada yangsanggup berkorban apa sahaja asalkansegala impian menjadi nyata?



Jika tidak sanggup untuk bergelaristeritidak usah berkahwin dulu. Jikamerasakan diri belum cukup ilmu untukbergelar ibu ataupun ayah,belajarlah dulu. Jika rasa2 belumbersedia untuk bersabar dgn kerenahanak2, carilah dulu kesabaran itu.Jangan berkahwin dahulu sebabkenyataannya ramai yang tidak bersediauntuk melangkah tetapi telahmelompat, akhirnya jatuh terjerumus dantidak jumpa akar berpaut tatkalacuba mendaki naik.



Berkahwin itu indah dan nikmat bagiyangbenar2 mengerti tuntutan2nya.Berkahwin itu menjanjikan pahala tidakputus2 bagi yang menjadikannyagelanggang untuk mengukuhkan iman,mencintai Tuhan dan menjadikan syurgasebagai matlamat. Berkahwin itusempadandari ketidaksempurnaan insankepada kesempurnaan insan - bagi yangmengetahui rahsia2nya.Berkahwinlah anda demi Tuhan danNabi-Nya, bukan berkahwin keranaperasaandan mengikut kebiasaan.



Jodoh usahterlalu dirisaukan, tiba masanya iaakan datang menjemput, namun perlu jugaanda membuka lorong2nya agarjemputan itu mudah sampai dan tidakterhalang. "Seorang teman pernah berpesan.."Kadang2 Allah sembunyikan matahari..Dia datangkan petir dan kilat..kita menangis dan tertanya-tanya,kemana hilangnya sinar..Rupa2nya.. Allah nak bg kita pelangi…

0 comments: