? ??????????????Punk Skulls (Animated)? ????? ?? ???Rating: 4.9 (48 Ratings)??134 Grabs Today. 22128 Total
Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ????5?? ?????????????????????????????????The Best Thing? ????? ?? ???Rating: 4.9 (27 Ratings)??131 Grabs Today. 25067 Total Grabs. ????? BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Wednesday 5 August 2009

syaaban...............yang syahdu....

Assalamualaikum…
Untuk makluman semua…. Hari Nisfu Sya’aban akan tiba pada hari Rabu malam Khamis (sebaik saja masuk maghrib), 05hb Ogos 2009 (selepas maghrib pada hari 15 Sya’aban 1430H)

Oleh itu, marilah kita sama-sama mengambil saat keemasan ini untuk menutup catatan amal ibadah kita kpd Allah dengan baik dan sempurna dan seterusnya berazam untuk memperbaiki diri kita untuk catatan yang baru. Hari nisfu sya’aban adalah hari dimana buku catatan amalan kita selama setahun diangkat ke langit dan diganti dengan buku catatan yang baru. Catatan pertama yang akan dicatatkan dibuku yang baru akan bermula sebaik sahaja masuk waktu maghrib,(15 Sya’aban bermula pada 14hb sya’aban sebaik sahaja masuk maghrib)

Berikut adalah antara amal ibadah di hari Nisfu Sya’aban:

1. Selepas solat maghrib (15 Sya’aban, Rabu malam), Solat sunat nisfu sya’aban, 2 rakaatRakaat

1 : baca Al-Fatihah & surah Al-Qadar 1x, Rakaat
2 : baca Al-Fatihah & surah Al-Ikhlas 3x2.

Membaca Yasin 3x selepas solat Maghribnya (15 Sya’aban, ahad malam)i)

Selepas Yasin pertama : mohon dipanjangkan umur untuk beribadat kepada Allahii)

Selepas Yasin kedua : mohon rezeki yang halal untuk beribadat kepada Allahiii)

Selepas Yasin ketiga : mohon ditetapkan iman dan Islam & mati di dalam iman & pohonlah segala yang baik.

Kemudian baca Istighfar 11x & selawat 11x

Baca doa nisfu Sya’aban (ada didalam Yasin Majmuk)

3. Baca surah ikhlas 1000x

4. Berpuasa pada siangnya (Ahad)

Abul Khair Al Talaqaani r.a. mengira nama2 malam Nisfu Syaaban sebanyak 22.Antaranya yg termasyhur adalah:
1. Malam Dimustajabkan Doa
2. Malam Pembahagian Takdir
3. Malam Rahmat
4. Malam Berkat
5. Malam Pengampunan (Taubat)
6. Malam Penebusan
7. Malam Syafaat
8. Malam Penulisan
9. Malam Keagungan dan Kemuliaan
10. Malam Rezeki
11. Malam Hari Raya ParaMalaikat
12. Malam Penghidupan

Antara kelebihan bulan Sya’aban:

1. Sesiapa berpuasa sehari dalam bulan Sya’aban maka Allah haramkan tubuhnya dari api neraka dan dia akan menjadi teman kpd nabi Allah Yusof di dalam syurga.

2. Riwayat dari Osman Bin Abi Al-As, Sabda Nabi Muhammad (saw): pada malam nisfu sya’aban setelah berlalu 1/3 malamnya, Allah turun ke langit dunia lalu berfirman : adakah orang-orang yang meminta maka Aku perkenankan permintannya, adakah orang yang meminta ampun maka aku ampunkannya, adakah orang yang bertaubat maka aku terima taubatnya dan diampunkan semua orang mukmin lelaki & perempuan , melainkan orang yang berzina atau orang yang berdendam marah hatinya kepada saudaranya.Sebaik-baiknya minta ampun dengan ibubapa sebelum hari nisfu sya’aban kerana amalan kita akan terhalang dari diangkat ke langit sekiranya kita derhaka/berdosa dengan ibubapa kita

.Wallahua’alam

JADI MARILAH KITA BERSAMA2 MEMERIAHKAN LAGI BULAN SYA’ABAN INI DENGAN AMAL IBADAT YANG LEBIH DAN JANGAN LUPA KAWAN2 SEMUA AMBILLAH KESEMPATAN UNTUK BERPUASA PADA 15 SYAABAN NANTI IAITU PADA Rabu 06hb OGOS INI KERANA KITA TIDAK TAHU SAMADA KITA BERKESEMPATAN LAGI UNTUK BERTEMU DENGANNYA TAHUN HADAPAN…

NAUZUBILLAMINZALIK…





.......................................................................................................................................................................

Hari ni aku ada urusan bank..so aku minta pelepasan utk balik awal dari sekolah...aku terpaksa meredah hujan yang teramat lebatnyerrrr....slow la jugak bwk kete....dah xnampak..hehehh..

Tiba kat bank...aku jadik hangin dgn sikap staff nyer yg lmbt nk berurusan ngan customer...so..aku pon bangun ler..apa lg...aku ckp la.."saya dah lama tunggu pon"....hahhahah..pastu tau dia mintak maaf.citttt....xgune punyer pompuan...

selesai urusan bank...aku ke post office plak...hehehhehe..nk ckp wat pos laju...aku p ckp nk photostate...kehkehkeh...

pastu...balik umh makan.....n tdo kejap...pasal ujan sgt la lebat....

Selepas asar td aku bergegas p umah atuk..nk anta roti canai....atuk nk sedekah katanya kat mesjid....pastu blik umh mandi....terus siap2 ke masjid....nk baca yassin malam nisfu syaaban...

Apabila selesai jemaah magrib..aku pon bc la Yassin beramai2....tp ble bacaan yassin pertama...hati aku jadik sayu...sgt..aku pon xtau kenapa....tibe2 aku rs aku berdosa sgt...sbb terlalu suke meminta kt Tuhan...da mcm paksa la plak....aku mintak diringankan jodoh....la..mcm2....tp kebajikan aku terhadap tuhan...sangat la kurang...hmmmmmmmmm..

selesai bacaan yassin ...doa dibaca oleh pak imam tu....air mata aku terus keluar tanpa henti...sampai basah Yassin aku....Ya Allah..................ampunilah hamba mu ini..........
aku menangis dan terus menangis.....sehingga aku jadik sebak utk membaca Yassin kedua....
YA ALLAH...masih adakah lagi harapan utk aku terus hidup di muka bumi milikmu ini....adakah buku catatan aku terus diangkat...tanpa diganti buku baru.............ampunilah dosaku ya Allah...aku bertaubat padaMu....

hmmmmmmmmmmmmmmmmmmm...........................:(

0 comments: